نرخ فریم چه تفاوتی با رفرش ریت دارد؟
در دنیای گیمینگ، ویژگیهای مختلفی وجود دارد که میتواند تأثیر بالایی در روند بازی بگذارد. نرخ فریم و رفرش ریت دو مورد از ویژگیهای مهم در گیمینگ محسوب میشوند. بسیاری دارند. اما از آنجا که هردو سروکارشان با فریم است، توسط برخی کاربران اشتباه گرفته میشوند. در این مقاله به تفاوت بین نرخ فریم و نرخ به روز رسانی میپردازیم، هرکدام را به طور جداگانه بررسی میکنیم و در نهایت به شما میگوییم کدام مانیتور و سیستم برای شما ایده آل خواهد بود.
تعریف نرخ فریم پردازنده گرافیکی و نرخ به روز رسانی تصویر
نرخ فریم چیست؟
نرخ فریم یکی از ویژگیهای مهم کارت گرافیک است که در گیمینگ اهمیت بالایی دارد. این ویژگی به قدرت سیستم و بیشتر از همه پردازندهی گرافیکی بستگی داشته و لزوماً ارتباطی با مانیتور ندارد. برای درک بهتر، یک ویدیو از مجموعهی تصاویر ثابت در حال حرکت (Frame) تشکیل میشود. بنابراین نرخ فریم پردازنده گرافیکی تعداد فریمهایی است که GPU میتواند به مانیتور ارسال کند. هرچه نرخ فریم بیشتر باشد، مانیتور میتواند جزییات بیشتری از تصویر را نمایش دهد.
واحد اندازه گیری فریم خروجی FPS است و مشخص میکند که GPU سیستم قادر به پردازش چند فریم در ثانیه است. پس هرچه FPS پردازنده گرافیکی بالاتر باشد، ویدیوهای شما با جزییات بیشتری ظاهر خواهند شد. به بیان ساده نرخ فریم نشان دهندهی حداکثر تعداد فریمهای پردازشی توسط GPU است. پس اگر GPU شما بتواند فریمهای بیشتری را در یک ثانیه پردازش کند، شما تصویری با جزییات بیشتر مشاهده خواهید کرد.
برای اطلاعات بیشتر در خصوص نرخ فریم، میتوانید مقالهی “نرخ فریم یا FPS چیست و چگونه میتوان نرخ فریم در بازی را افزایش داد؟” را مطالعه نمایید.
نرخ به روز رسانی تصویر (Refresh rate) چیست؟
نرخ تازه سازی تصویر یک ویژگی مرتبط با مانیتور است. هنگامی که GPU فیلمها را پردازش میکند، فریمهای تولید شده را مستقیماً به مانیتور میفرستد. پس از رسیدن فریمها به مانیتور، این نرخ به روز رسانی تصویر است که تعداد نمایش فریمها و کیفیت تصویر را تعیین میکند. به عبارتی نرخ به روز رسانی سرعت نمایش فریمهای دریافتی را تعیین میکند. این بدان معناست که هرچه نرخ تازه سازی مانیتور بیشتر باشد، فیلمها و تصاویر نرمتر و با تأخیر کمتری نمایش داده میشوند.
فرض کنید شما یک پردازنده گرافیکی با خروجی 144 فریم بر ثانیه دارید و به ترتیب از دو مانیتور با نرخ تازه سازی 144 هرتز و 70 هرتز استفاده میکنید. مانیتور 144 هرتزی، تمام 144 فریم تولید شده توسط GPU را دریافت و همهی فریمها را به سرعت نمایش میدهد. درصورتی که مانیتور 70 هرتزی، تنها 70 فریم را دریافت میکند و با سرعت کمتری نسبت به مانیتور 144 هرتزی نمایش میدهد که درنتیجه باعث تأخیر در نمایش میشود.
حال فرض کنید یک GPU با نرخ فریم 48 فریم بر ثانیه دارید و آن را به دو نمایشگر 144 هرتزی و 70 هرتزی وصل میکنید. هردو مانیتور میتوانند تمام فریمهای دریافتی از پردازنده گرافیکی را نمایش دهند. اما باز هم مانیتور 144 هرتزی به دلیل نرخ به روز رسانی بالاتری که دارد، تصاویر نرم و روانتری نمایش میدهد.
صرف نظر از فریمهای تولیدی GPU، نرخ به روز رسانی مانیتور نیز در تعداد فریمهای نمایشی تأثیرگذار است. به همین دلیل توصیه میشود مانیتوری بخرید که نرخ تازه سازی آن یکسان و یا بیشتر از نرخ فریم باشد.
برای اطلاعات بیشتر درباره نرخ به روز رسانی تصویر، میتوانید مقالهی “نرخ به روز رسانی در گیمینگ چه تأثیری دارد؟” را مطالعه نمایید.
کدام ویژگی در گیمینگ اهمیت بیشتری دارد؟
میتوان گفت نرخ فریم کارت گرافیک و نرخ به روز رسانی تصویر تقریباً به یک اندازه اهمیت دارند. چیزی که در این مبحث باید در نظر داشته باشید این است که نرخ به روز رسانی مانیتور برابر نرخ فریم و یا بیشتر از آن باشد. در این صورت علاوه بر جزییات بیشتر در تصویر، از اجرای روان فریمها نیز بهره مند خواهید شد. درصورتی که اگر نرخ فریم بیشتر از رفرش ریت مانیتور باشد، طبیعتاً با کندی در نمایش تصویر روبرو خواهید شد.
در اجرای بازی به خصوص بازیهای تیراندازی اول شخص، FPS معیاری برای نحوهی عملکرد سیستم محسوب میشود. زیرا هرچه FPS سیستم بیشتر باشد، میتوانید جزییات بیشتری از اتفاقات دور و اطرافتان را ببینید. همچنین FPS بالا موجب نمایشی واقعیتر از هر به روز رسانی در بازی را نمایش میدهد. برای کنسولها، حداقل نرخ فریم توصیه شده 30 فریم بر ثانیه است، در حالی که برای رایانههای گیمینگ 60 فریم بر ثانیه توصیه میشود.
گاهی ممکن است با وجود یکسان بودن نرخ به روز رسانی و نرخ فریم، این دو باهم هماهنگ نشوند و در نتیجه با پارگی تصویر روبرو شوید. بنابراین اگر قصد خرید مانیتور یا خرید پردازنده گرافیکی را دارید، از وجود فناوری AdaptiveSync و پشتیبانی آن توسط سیستم اطمینان حاصل کنید تا از تجربه بازی یکپارچه برخوردار شوید.
جمع بندی
نرخ به روز رسانی تصویر و فریم خروجی پردازندهی گرافیکی از مشخصات مهم در گیمینگ است. تعداد فریمهایی که GPU تولید میکند و برای نمایش به مانیتور میفرستد نرخ فریم و تعداد فریمهایی که مانیتور در یک ثانیه نمایش میدهد را نرخ به روز رسانی مینامند. اگرچه هردو با فریمهای تولیدی سروکار دارند، اما در عمل متفاوت هستند. به طور کلی هرچه مقادیر این دو کمیت بالاتر باشد، جزییات بیشتر از تصاویر و اجرای روان و یکپارچهتری از بازی را تماشا خواهید کرد. توصیه میشود هنگام خرید مانیتور و یا سیستم گیمینگ به این نکته توجه کنید که مقدار نرخ به روز سانی از نرخ فریم بیشتر و یا باهم یکسان باشند. چراکه در صورت کمتر بودن عدد رفرش ریت نسبت به خروجی فریم، احتمال دارد با مشکلاتی چون تأخیر در نمایش فریم و غیره مواجه شوید.
منبع مقاله: